zmianaperspektywy.pl

Blog tematyczny o finansach i rozwoju osobistym

Poradnik

Rodzaje lusterek samochodowych

Rodzaje lusterek samochodowych

Standardowe lusterka samochodowe można podzielić na trzy podstawowe kategorie: lusterka płaskie, lusterka sferyczne i lusterka asferyczne. Wszystkie trzy typy, wraz z ich zaletami i wadami opiszemy w tym krótkim artykule.

Lusterka płaskie

Lusterka płaskie, to lusterka, w których powierzchnia lustra jest płaska. Oznacza to, że obraz, jaki widzimy w lusterku nie jest w żadem sposób zniekształcony. W pewnych sytuacjach jest to zaleta. Łatwo jest ocenić odległość obiekt sza samochodem, ponieważ jego pozorna wielkość nie jest zniekształcona. Inną zaletą jest nieskomplikowany proces produkcji i wynikająca z tego niska cena.

Lusterka płaskie mają też niestety poważną wadę. Płaska powierzchnia lustra sprawia, że obszar, jaki widzimy w lusterku, jest niewielki, przez co martwe pole jest większe niż w przypadku innych lusterek. Ograniczona widoczność może z kolei doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji podczas zmiany pasa, czy cofania. Dlatego naszym zdaniem warto zainteresować się lusterkami z kolejnych kategorii.

Lusterka sferyczne

W przypadku tego rodzaju lusterek powierzchnia odbijająca światło jest nieco wypukła. Zastosowanie takiego lustra poszerza pole widzenia w lusterku. Dzięki temu kierowca widzi więcej, co się dzieje wokół jego maszyny i jest w stanie podejmować lepsze decyzje.

Zastosowanie takiego szkła, ma też swoje wady. Obraz w lusterku sferycznym jest zniekształcony, przez co trudniej jest ocenić dokładną odległość obiektów widocznych za nami. Budowa takiego lusterka jest też bardziej skomplikowana, przez co lusterka sferyczne są droższe. Zaletą większej złożoności może być kierunkowskaz na lusterku, który w przypadku tego rodzaju lusterek jest montowany częściej, a który pozytywnie wpływa na bezpieczeństwo.

Lusterka asferyczne

Jest to typ lusterek samochodowych, który łączy dwa opisane wcześniej typy. W tych lusterkach na szkle można zauważyć linię, która rozdziela część lusterka, która zniekształca obraz od części, która działa jak lusterko płaskie i pokazuje bardziej precyzyjny obraz rzeczywistości.

Dzięki temu kierowca ma szerokie pole widzenia, a jednocześnie obiekty w kluczowej części lusterka nie są zniekształcone.

Wadami takiego rozwiązania jest to, że nie każdy jest świadomy tego jak takie lusterka działają i oczywiście to, że jest to najdroższy typ lusterek.

 

Udostępnij